692 279 279   biuro@mind-up.pl

Zarządzanie zmianą, adaptacja i komunikowanie zmian

“Jedyną stałą jest zmiana” Heraklit.

Zarządzanie zmianami i zaakceptowanie tego, że zmiany są codziennością, jest dziś ważnym wyzwaniem wszystkich firm. Świat szybko się zmienia, a ludzka natura nie lubi zmian… Warsztat ma pomóc w zrozumieniu reakcji na zmianę i mechanizmów zmiany na poziomie indywidualnym i organizacyjnym. Dzięki tej wiedzy możliwe jest zbudowanie pozytywnego nastawienia do zmiany, a zrozumienie procesów organizacyjnych towarzyszących zmianom wpływa na efektywność całej organizacji.

Program dwudniowego warsztatu:

1. Zarządzanie zmianą w organizacji

  • Etapy zmian (poziom indywidualny, zespołowy, organizacyjny)
  • Różne postawy wobec zmian (liderzy, ambasadorzy, oporni)
  • Wprowadzanie zmian (dobre praktyki oraz najczęściej popełniane błędy)
  • Wspieranie innych w procesie zmiany
  • 8 kroków, które warto uwzględnić przy wprowadzaniu zmian- J. Kotter
  • Klasyczne fazy przechodzenia przez zmianę (zaprzeczanie, opór, eksperymentowanie, zaangażowanie).
  • Modele/mechanizmy zmiany – Spencer Johnson, Kurt Levin
  • Analiza sił w zmianie (siły oporu/hamujące i siły dążące do zmiany)

2. Psychologia zmiany w praktyce

  • Dlaczego opór jest najczęstszą reakcją na zmiany?
  • Radzenie sobie z oporem wobec zmian. Dlaczego zmiany są trudne?
  • Jak wykształcić pozytywne nastawienie do zmian?
  • Jak efektywnie przystosować się do zmieniających się okoliczności?
  • Różnice indywidualne w postrzeganiu i reagowaniu na zmiany
  • Akceptacja zmian a poczucie bezpieczeństwa
  • Postawy wobec zmian. Analiza własnej postawy wobec zmiany
  • Emocje pojawiające się wobec zmiany (skąd się biorą, jak sobie z nimi radzić)

3. Komunikacja zmian

  • Najczęstsze błędy w komunikowaniu zmian
  • Cele komunikacji a etapy procesu zmiany
  • Jak zbudować efektywną komunikację w procesie zmian?
  • Opracowanie komunikatu przekazywanego do adresatów zmiany
  • Metody komunikowania zmiany (argumenty racjonalne i emocjonalne)
  • Trudne sytuacje w zarządzaniu zmianą (rodzaje oporu, niekonstruktywne dyskusje, czarnowidztwo, spiskowe teorie dziejów)

4. Siła nawyków

  • Motywacja pozwala zacząć, nawyk pozwala wytrwać
  • Nowy nawyk nie wygasza starego- co z tego wynika?
  • Elastyczność postępowania- świadomość, że mam wybór jak reaguję
  • Najnowsze badania odpowiadające na pytanie: jak zmieniać, żeby zmienić?

5. Stres jako efekt uboczny zmian

  • Mechanizm reakcji na zmianę, czyli dlaczego zmiany wywołują stres?
  • Zmiana jako warunek rozwoju, dlaczego więc boimy się zmian?
  • Strefa komfortu, rozwoju oraz przeciążenia i paniki
  • Źródła i przyczyny oporu wobec zmiany, czyli zmiany a poczucie kontroli i wpływu
  • Specyfika procesów adaptacyjnych

6. Wprowadzanie i komunikowanie zmian przez wywieranie wpływu na innych

  • Reguły wywierania wpływu społecznego i ich skuteczność
  • Reguła konsekwencji, wzajemności, konformizmu, sympatii, relaksu
  • Reguła niedostępności, kontrastu, kompromisu, autorytetu, powtarzania i odmawiania

7. Małe zmiany- duże różnice. Jak mała zmiana wpływa na duży efekt?

  • Kreowanie kultury promującej zmiany
  • Szukanie jasnych punktów
  • Rozwijanie proaktywności
  • Koncepcja skutecznej zmiany- poziomy Diltsa (przekonania, wartości, wizja)
  • Słowa mają znaczenie. Jak zmieniając słowa zmieniasz rzeczywistość?
  • Znaczenie automotywacji w sytuacji zmian

Po szkoleniu uczestnicy m.in. będą lepiej potrafili:

  • Radzić sobie za zmianami
  • Pozytywnie reagować na zmiany dzięki rozwinięciu zdolność dostrzegania pozytywnych stron zmian
  • Komunikować zmiany pracownikom i współpracownikom
  • Rozpoznać przyczyny oporu wobec zmian
  • Radzić sobie ze zmniejszaniem oporu wobec zmian
  • Zaplanować i przeprowadzić spotkanie z pracownikami, podczas którego zostaną zakomunikowane zmiany organizacyjne
  • Wspierać innych, zwłaszcza podwładnych w procesie zmiany, a także motywować do proaktywnej postawy
  • Wykorzystywać wpływ społeczny w toku przeprowadzania zmiany
  • Przełamywać opór pracowników wobec wprowadzanych zmian