692 279 279   biuro@mind-up.pl

Zarządzanie sobą w czasie: planowanie, organizacja, efektywność i motywacja

Celem warsztatu jest wykształcenie umiejętności efektywnego zarządzania własnym czasem, przez rozwój takich kompetencji jak efektywne planowanie, wyznaczania priorytetów, asertywność. Nabyta wiedza i umiejętności przekładają się bezpośrednio na skuteczność w pracy i życiu prywatnym.

1. Planowanie i organizacja w praktyce.

  • Zasady planowania i praktyczne korzyści wynikające z lepszej organizacji czasu pracy.
  • Planowanie (m.in. schemat I-BEAM, prawo Parkinsona, ALPEN).
  • Reguły zarządzania strumieniem zadań- metoda GTD.
  • Najczęstsze błędy popełniane przy organizacji i planowaniu.
  • Wskazówki praktyczne – jak walczyć z pożeraczami czasu.
  • Indywidualna krzywa wydajności dobowej REFA i krzywa koncentracji uwagi – kiedy i jak długo pracuję najefektywniej?
  • Małe zmiany – duże różnice, czyli mini techniki wspomagające zarządzanie czasem.

2. Wyznaczenie priorytetów- określenie zadań pilnych, ważnych i mniej istotnych.

  • Matryca Eisenhowera.
  • Metoda ABCDE.
  • Zasada Pareto- 80/20
  • Dlaczego warto planować na piśmie?
  • Określanie priorytetów według celów oraz pułapki przy ustalaniu priorytetów.

3. Bariery i przeszkody w optymalnym wykorzystaniu czasu w pracy i życiu prywatnym.

  • Złodzieje czasu i efekt piły- jak sobie z nimi poradzić, żeby zyskać dwie godziny dziennie?
  • Nawyki i przekonania utrudniające efektywne wykorzystywanie czasu.
  • Prokrastynacja, czyli nawyk odwlekania- jak wypracować skuteczne zasady działania?
  • Brak motywacji? Poznaj najskuteczniejsze techniki automotywacyjne.
  • Optymalne wykorzystanie narzędzi wspierających zarządzanie czasem.
  • Postawa proaktywna vs. reaktywna – indywidualna diagnoza.
  • Perfekcjonizm, pracoholizm i zachowania typu A.
  • Obszary, o które warto zadbać, żeby sprawniej organizować i realizować zadania.

4. Cele jako fundamenty efektywności.

  • Czym jest dobrze postawiony cel i jak wpływa na efektywność?
  • Tworzenie własnych celów i wizji przyszłości. Technika pracy z wizją końca.
  • Wyznaczanie celów krótko i długoterminowych w praktyce.
  • Kontrola realizacji celów- tworzenie kamieni milowych w procesie ustalania celów.

5. Asertywność a zarządzanie czasem.

  • Gdy inni chcą od nas za dużo- umiejętność obrony granic przez mówienie „nie”.
  • Skuteczne asertywne techniki odraczania, odmawiania, alternatywy.
  • Asertywność w delegowaniu, egzekwowaniu, dzieleniu się pracą, przyjmowaniu zadań.
  • Identyfikacja blokad asertywności, czyli co przeszkadza w asertywnym zachowaniu?
  • Rozwijanie postawy asertywnej jako element wspierający umiejętność zarządzania sobą w czasie.
  • Długotrwałe korzyści z asertywnego zachowania w odniesieniu do zarządzania czasem.

6. Organizacja i realizacja zadań a stres.

  • Obszary i czynniki stresogenne, jak sobie z nimi radzić?
  • Work-life balance w praktyce.
  • Gdy równowaga jest zaburzona- jak szukać balansu pomiędzy pracą, życiem prywatnym, przyjemnością, wyzwaniem i poczuciem sensu?
  • Redukcja stresu a realizacja zadań w praktyce, czyli odzyskiwanie poczucia kontroli nad czasem.

Szkolenie przeznaczone dla każdego, kto chce bardziej efektywnie planować i wykorzystywać swój czas, zwiększyć swoją skuteczność i umiejętność asertywnych zachowań, a w efekcie również zmniejszyć odczuwany na co dzień stres.