Szkolenie
Zarządzanie zmianą, adaptacja i komunikowanie zmian
„Jedyną stałą jest zmiana” Heraklit.
Zarządzanie zmianami i zaakceptowanie tego, że zmiany są codziennością, jest dziś ważnym wyzwaniem wszystkich firm. Świat szybko się zmienia, a ludzka natura nie lubi zmian… Warsztat ma pomóc w zrozumieniu reakcji na zmianę i mechanizmów zmiany na poziomie indywidualnym i organizacyjnym. Dzięki tej wiedzy możliwe jest zbudowanie pozytywnego nastawienia do zmiany, a zrozumienie procesów organizacyjnych towarzyszących zmianom wpływa na efektywność całej organizacji.
Program warsztatu:
1. Zarządzanie zmianą w organizacji
- Etapy zmian (poziom indywidualny, zespołowy, organizacyjny)
- Różne postawy wobec zmian (liderzy, ambasadorzy, oporni)
- Wprowadzanie zmian (dobre praktyki oraz najczęściej popełniane błędy)
- Wspieranie innych w procesie zmiany
- 8 kroków, które warto uwzględnić przy wprowadzaniu zmian- J. Kotter
- Klasyczne fazy przechodzenia przez zmianę (zaprzeczanie, opór, eksperymentowanie, zaangażowanie).
- Modele/mechanizmy zmiany – Spencer Johnson, Kurt Levin
- Analiza sił w zmianie (siły oporu/hamujące i siły dążące do zmiany)
2. Psychologia zmiany w praktyce
- Dlaczego opór jest najczęstszą reakcją na zmiany?
- Radzenie sobie z oporem wobec zmian. Dlaczego zmiany są trudne?
- Jak wykształcić pozytywne nastawienie do zmian?
- Jak efektywnie przystosować się do zmieniających się okoliczności?
- Różnice indywidualne w postrzeganiu i reagowaniu na zmiany
- Akceptacja zmian a poczucie bezpieczeństwa
- Postawy wobec zmian. Analiza własnej postawy wobec zmiany
- Emocje pojawiające się wobec zmiany (skąd się biorą, jak sobie z nimi radzić)
3. Komunikacja zmian
- Najczęstsze błędy w komunikowaniu zmian
- Cele komunikacji a etapy procesu zmiany
- Jak zbudować efektywną komunikację w procesie zmian?
- Opracowanie komunikatu przekazywanego do adresatów zmiany
- Metody komunikowania zmiany (argumenty racjonalne i emocjonalne)
- Trudne sytuacje w zarządzaniu zmianą (rodzaje oporu, niekonstruktywne dyskusje, czarnowidztwo, spiskowe teorie dziejów)
4. Siła nawyków
- Motywacja pozwala zacząć, nawyk pozwala wytrwać
- Nowy nawyk nie wygasza starego- co z tego wynika?
- Elastyczność postępowania- świadomość, że mam wybór jak reaguję
- Najnowsze badania odpowiadające na pytanie: jak zmieniać, żeby zmienić?
5. Stres jako efekt uboczny zmian
- Mechanizm reakcji na zmianę, czyli dlaczego zmiany wywołują stres?
- Zmiana jako warunek rozwoju, dlaczego więc boimy się zmian?
- Strefa komfortu, rozwoju oraz przeciążenia i paniki
- Źródła i przyczyny oporu wobec zmiany, czyli zmiany a poczucie kontroli i wpływu
- Specyfika procesów adaptacyjnych
6. Wprowadzanie i komunikowanie zmian przez wywieranie wpływu na innych
- Reguły wywierania wpływu społecznego i ich skuteczność
- Reguła konsekwencji, wzajemności, konformizmu, sympatii, relaksu
- Reguła niedostępności, kontrastu, kompromisu, autorytetu, powtarzania i odmawiania
7. Małe zmiany- duże różnice. Jak mała zmiana wpływa na duży efekt?
- Kreowanie kultury promującej zmiany
- Szukanie jasnych punktów
- Rozwijanie proaktywności
- Koncepcja skutecznej zmiany- poziomy Diltsa (przekonania, wartości, wizja)
- Słowa mają znaczenie. Jak zmieniając słowa zmieniasz rzeczywistość?
- Znaczenie automotywacji w sytuacji zmian
Po szkoleniu uczestnicy m.in. będą lepiej potrafili:
- Radzić sobie za zmianami
- Pozytywnie reagować na zmiany dzięki rozwinięciu zdolność dostrzegania pozytywnych stron zmian
- Komunikować zmiany pracownikom i współpracownikom
- Rozpoznać przyczyny oporu wobec zmian
- Radzić sobie ze zmniejszaniem oporu wobec zmian
- Zaplanować i przeprowadzić spotkanie z pracownikami, podczas którego zostaną zakomunikowane zmiany organizacyjne
- Wspierać innych, zwłaszcza podwładnych w procesie zmiany, a także motywować do proaktywnej postawy
- Wykorzystywać wpływ społeczny w toku przeprowadzania zmiany
- Przełamywać opór pracowników wobec wprowadzanych zmian
Opinie o szkoleniu "Zarządzanie zmianą"
Szkolenie wywarło na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Prowadząca to skarbnica energii i wiedzy. Z chęcią wrócę na kolejne szkolenia.
Kinga Majewska
AMBRA
Bardzo dobra proporcja wykładów i warsztatów. Podobała mi się autentyczność trenera i jego zaangażowanie. Jedno z najlepszych szkoleń, po którym wychodzę wzbogacona o nową wiedzę.
Ewa Paderewska
Naczelnik Wydział ds. Ochrony Środowiska | CUPT
Narzędzia, które otrzymałam, będę mógł stosować w swojej pracy. Trener skupiał 100% uwagi na uczestnikach. Na plus duża aktywizacja uczestników.
Marcin Czosnowski
Specjalista ds. Jakości i Szkoleń | Idea Money