Szkolenie
Prawo pracy
PROGRAM WARSZTATU DWUDNIOWEGO:
1. Zatrudnienie pracownika – zasady efektywnego i zgodnego z przepisami zatrudnienia pracowników:
- Rozmowa kwalifikacyjna – pytania dozwolone i zabronione
- Elastyczne formy zatrudnienia – dopasowanie rodzaju umowy o pracę do stanowiska z szczególnym uwzględnieniem problemów branży IT (umowa o pracę czy umowa B2B)
2. Bezpieczne rozstanie z pracownikiem:
- Rozwiązanie umowy o pracę zgodnie z przepisami w zależności od rodzaju umowy o pracę
- tryb za wypowiedzeniem: konstruowanie wypowiedzenia, dopuszczalne przyczyny uzasadniające wypowiedzenie, skuteczne wręczenie wypowiedzenia z uwzględnieniem trudnych przypadków (L4, ucieczka, etc.)
- bez zachowania okresu wypowiedzenia: konstruowanie oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia, dopuszczalne przyczyny uzasadniające zastosowanie trybu dyscyplinarnego, skuteczne wręczenie dyscyplinarki z uwzględnieniem trudnych przypadków oraz doręczenia nieobecnemu pracownikowi
- za porozumieniem stron: konstruowanie porozumienia stron, dobre praktyki
- likwidacja stanowiska/redukcja zatrudnienia
- Rozliczenie się z odchodzącym pracownikiem
- za finansowane szkolenia
- za powierzone mienie z obowiązkiem wyliczenia (samochód, laptop, komórka, etc.)
3. Tajemnica przedsiębiorstwa, zakaz konkurencji
- tajemnica przedsiębiorstwa
- umowa o zakazie konkurencji w trakcie zatrudnienia
- umowa o zakazie konkurencji po zakończeniu stosunku pracy
- sankcje za złamanie umów o zakazie konkurencji
4. Obowiązki pracownika:
- Dyspozycja i podporządkowanie
- polecenia służbowe
- polecenia służbowe w czasie wolnym od pracy
- polecenia służbowe a godziny nadliczbowe
- Należyta staranność pracownika
5. Monitoring i kontrola pracy
- dopuszczalne sposoby monitorowania i ich ograniczenia
- monitoring wizyjny
- monitoring aktywności w Internecie
- nagrywanie rozmów służbowych
- GPS
- kontrola trzeźwości i zawartości używek w organizmie
- formalności związane z monitorowaniem pracy pracowników
- ochrona danych osobowych w czynnościach kontrolnych
5. Odpowiedzialność pracownika:
- Rodzaje odpowiedzialności pracowniczej
- odpowiedzialność porządkowa
- kara upomnienia i nagany
- kara pieniężna
- odpowiedzialność porządkowa
- odpowiedzialność materialna
- pojęcie szkody pracodawcy
- odpowiedzialność pracownika za szkodę z winy umyślne i winy nieumyślnej
- odpowiedzialność za powierzone mienie
- wspólna odpowiedzialność materialna
- odpowiedzialność regresowa
- odpowiedzialność materialna
6. Czas pracy
- Podstawowy system czasu pracy
- Równoważny system czasu pracy
- Układanie poprawnych harmonogramów czasu pracy (ze szczególnym uwzględnieniem elementów najczęściej kontrolowanych przez Inspekcje Pracy)
- Praca w porze nocnej i dni wolne od pracy (kiedy można ją zlecić, jak należy to zrobić i jaka rekompensata należy się pracownikowi)
- Praca w godzinach nadliczbowych
- zlecenie pracy w godzinach nadliczbowych (przesłanki, sposób zlecenia)
- limit godzin nadliczbowych i możliwości ich przekroczenia
- rozliczenie godzin nadliczbowych (w dniu pracy/niedzielę/święto/w dniu harmonogramowo wolnym)
- Ewidencja czasu pracy (czego powinien dopilnować menedżer)
- Szkolenia a czas pracy
- szkolenie w planowym czasie pracy
- szkolenie w planowym czasie wolnym
- Podróże służbowe a czas pracy
7. Urlopy
- nabywanie prawa do urlopu wypoczynkowego
- planowanie urlopów wypoczynkowych
- udzielanie urlopu wypoczynkowego
- odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego
- wykorzystanie urlopu wypoczynkowego w okresie wypowiedzenia
- urlop wypoczynkowy na żądanie
- usprawiedliwione nieobecności w pracy
- nieusprawiedliwione nieobecności w pracy
8. Polityka właściwych relacji z pracownikami – rozpoznanie i zapobiegnie dyskryminacji, mobbingowi w miejscu pracy
- Dyskryminacja
- Definicje dyskryminacji (dyskryminacja bezpośrednia a pośrednia)
- Katalog przesłanek dyskryminacyjnych
- Ochrona pracowników w razie naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu.
- Molestowanie
- Definicje molestowania i molestowania seksualnego
- Ochrona pracowników przeciwstawiających się molestowaniu
- Ochrona dóbr osobistych pracownika:
- monitoring pracowników
- Mobbing
- Definicja mobbingu
- Działania antymobbingowe
- Odpowiedzialność pracodawcy za mobbing
- Odpowiedzialność mobbera za mobbing
Wszystkie zagadnienia programowe są omawiane w sposób przystępny, na konkretnych przykładach i wzorach dokumentów, z wykonaniem ćwiczeń praktycznych; tak aby uczestnicy po odbyciu szkolenia byli w stanie samodzielnie zastosować zdobytą wiedzę.
Istnieje możliwość zapoznania się przez trenera z wewnętrznymi wzorami dokumentów i procedurami obowiązującymi u pracodawcy w celu włączenia ich w materiał szkoleniowy.
Przed warsztatem badamy potrzeby każdego z Uczestników szkolenia, żeby finalnie dopasować
zagadnienia do specyficznych wymagań i potrzeb.