Szkolenie

Prawo pracy

PROGRAM WARSZTATU DWUDNIOWEGO:

1. Zatrudnienie pracownika – zasady efektywnego i zgodnego z przepisami zatrudnienia pracowników:

  • Rozmowa kwalifikacyjna – pytania dozwolone i zabronione
  • Elastyczne formy zatrudnienia – dopasowanie rodzaju umowy o pracę do stanowiska z szczególnym uwzględnieniem problemów branży IT (umowa o pracę czy umowa B2B)

2. Bezpieczne rozstanie z pracownikiem:

  •  Rozwiązanie umowy o pracę zgodnie z przepisami w zależności od rodzaju umowy o pracę
    •  tryb za wypowiedzeniem: konstruowanie wypowiedzenia, dopuszczalne przyczyny uzasadniające wypowiedzenie, skuteczne wręczenie wypowiedzenia z uwzględnieniem trudnych przypadków (L4, ucieczka, etc.)
    •  bez zachowania okresu wypowiedzenia: konstruowanie oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia, dopuszczalne przyczyny uzasadniające zastosowanie trybu dyscyplinarnego, skuteczne wręczenie dyscyplinarki z uwzględnieniem trudnych przypadków oraz doręczenia nieobecnemu pracownikowi
    • za porozumieniem stron: konstruowanie porozumienia stron, dobre praktyki
    • likwidacja stanowiska/redukcja zatrudnienia
  • Rozliczenie się z odchodzącym pracownikiem
    • za finansowane szkolenia
    • za powierzone mienie z obowiązkiem wyliczenia (samochód, laptop, komórka, etc.)

3. Tajemnica przedsiębiorstwa, zakaz konkurencji

  • tajemnica przedsiębiorstwa
  • umowa o zakazie konkurencji w trakcie zatrudnienia
  • umowa o zakazie konkurencji po zakończeniu stosunku pracy
  • sankcje za złamanie umów o zakazie konkurencji

4. Obowiązki pracownika:

  • Dyspozycja i podporządkowanie
    • polecenia służbowe
    • polecenia służbowe w czasie wolnym od pracy
    • polecenia służbowe a godziny nadliczbowe
  • Należyta staranność pracownika

5. Monitoring i kontrola pracy

  • dopuszczalne sposoby monitorowania i ich ograniczenia
    • monitoring wizyjny
    • monitoring aktywności w Internecie
    • nagrywanie rozmów służbowych
    • GPS
    • kontrola trzeźwości i zawartości używek w organizmie
  • formalności związane z monitorowaniem pracy pracowników
  • ochrona danych osobowych w czynnościach kontrolnych

5. Odpowiedzialność pracownika:

  • Rodzaje odpowiedzialności pracowniczej
    • odpowiedzialność porządkowa
      •  kara upomnienia i nagany
      • kara pieniężna
    • odpowiedzialność materialna
      • pojęcie szkody pracodawcy
      • odpowiedzialność pracownika za szkodę z winy umyślne i winy nieumyślnej
      • odpowiedzialność za powierzone mienie
      • wspólna odpowiedzialność materialna
      • odpowiedzialność regresowa

6. Czas pracy

  • Podstawowy system czasu pracy
  • Równoważny system czasu pracy
  • Układanie poprawnych harmonogramów czasu pracy (ze szczególnym uwzględnieniem elementów najczęściej kontrolowanych przez Inspekcje Pracy)
  • Praca w porze nocnej i dni wolne od pracy (kiedy można ją zlecić, jak należy to zrobić i jaka rekompensata należy się pracownikowi)
  • Praca w godzinach nadliczbowych
    • zlecenie pracy w godzinach nadliczbowych (przesłanki, sposób zlecenia)
    • limit godzin nadliczbowych i możliwości ich przekroczenia
    • rozliczenie godzin nadliczbowych (w dniu pracy/niedzielę/święto/w dniu harmonogramowo wolnym)
  • Ewidencja czasu pracy (czego powinien dopilnować menedżer)
  • Szkolenia a czas pracy
    • szkolenie w planowym czasie pracy
    • szkolenie w planowym czasie wolnym
  • Podróże służbowe a czas pracy

7. Urlopy

  • nabywanie prawa do urlopu wypoczynkowego
  • planowanie urlopów wypoczynkowych
  • udzielanie urlopu wypoczynkowego
  • odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego
  • wykorzystanie urlopu wypoczynkowego w okresie wypowiedzenia
  • urlop wypoczynkowy na żądanie
  • usprawiedliwione nieobecności w pracy
  • nieusprawiedliwione nieobecności w pracy

8. Polityka właściwych relacji z pracownikami – rozpoznanie i zapobiegnie dyskryminacji, mobbingowi w miejscu pracy

  • Dyskryminacja
    • Definicje dyskryminacji (dyskryminacja bezpośrednia a pośrednia)
    • Katalog przesłanek dyskryminacyjnych
    • Ochrona pracowników w razie naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu.
  • Molestowanie
    • Definicje molestowania i molestowania seksualnego
    • Ochrona pracowników przeciwstawiających się molestowaniu
  • Ochrona dóbr osobistych pracownika:
    • monitoring pracowników
  • Mobbing
    • Definicja mobbingu
    • Działania antymobbingowe
    • Odpowiedzialność pracodawcy za mobbing
    • Odpowiedzialność mobbera za mobbing

Wszystkie zagadnienia programowe są omawiane w sposób przystępny, na konkretnych przykładach i wzorach dokumentów, z wykonaniem ćwiczeń praktycznych; tak aby uczestnicy po odbyciu szkolenia byli w stanie samodzielnie zastosować zdobytą wiedzę.

Istnieje możliwość zapoznania się przez trenera z wewnętrznymi wzorami dokumentów i procedurami obowiązującymi u pracodawcy w celu włączenia ich w materiał szkoleniowy.

Przed warsztatem badamy potrzeby każdego z Uczestników szkolenia, żeby finalnie dopasować
zagadnienia do specyficznych wymagań i potrzeb.

Większość szkoleń prowadzimy w centrum Warszawy w ATRIUM Al. Jana Pawła II 23