Synergia w zespole. Budowanie efektywnej komunikacji
Cele programu:
- Integracja zespołu – lepsze wzajemne poznanie się oraz identyfikacja potencjałów każdego z uczestników szkolenia.
- Rozwój umiejętności prowadzących do zwiększenia efektywności komunikacji i budowania synergii w zespole, obejmujących:
- wspieranie członków zespołu w rozwijaniu zachowań sprzyjających współpracy i rozwojowi zespołu
- wykorzystywanie technik zespołowego rozwiązywania problemów
- świadome korzystanie ze słów i języka ciała – tak, by osiągać określone cele komunikacyjne w relacji
- komunikowanie swoich zasobów i gotowość do dzielenia się nimi ze współpracownikami
- efektywne przekazywanie informacji zwrotnej,
- zarządzanie swoimi komunikatami w sytuacjach konfliktowych,
- poruszanie tematów ważnych i trudnych,
- skuteczną komunikację i przepływ informacji
Proponowany format programu: 3 x 3,5 godzinne sesje szkoleniowe (w odstępie od 3 do 6 tygodni) lub 2 x 4,5 godzinne sesje (także w odstępnie od 3 do 6 tygodni).
Metodyka: program będzie prowadzony w sposób interaktywny i gwarantujący aktywność uczestników.
Stosowane narzędzia i metody:
- elementy team coachingu,
- ćwiczenia indywidualne i zespołowe,
- studium przypadku,
- wystąpienia,
- inspiracja (teoria) poparta przykładami z życia,
- dyskusja
Grupa docelowa: Grupa Regionalnych Kierowników Sprzedaży wraz z Liderem zespołu i osobami z działów wsparcia, ok. 9 osób, 1 grup
Proponowany proces i program szkoleniowy
„Synergia w zespole. Budowanie efektywnej komunikacji”.
Przygotowanie do szkolenia – zadanie dla uczestników
Wraz z komunikacja o szkoleniu uczestnicy zostaną poproszeni o wykonanie zadania przed. Będzie ono polegało na przeanalizowaniu swojego tygodnia pracy i w oparciu o obserwacje przygotowaniu listy zadań, których wykonanie wymagało współpracy z inną osobą.
Celem zadania będzie autorefleksja nad obszarem swoich najwyższych kompetencji.
Informacje przygotowane przez uczestników zostaną wykorzystane w trakcie szkolenia podczas ćwiczeń.
Spotkanie 1
Moduł 1 – Kiedy grupa staje się zespołem
- dlaczego niektóre zespoły i organizacje są tak skuteczne (a inne całkiem przeciętne)?
- korzyści i zagrożenia pracy zespołowej
- pięć dysfunkcji pracy zespołowej wg. Patrick Lencioni,
- rywalizacja, kiedy jest zdrowa a kiedy szkodzi zespołowi?
- synergia, czyli dlaczego razem możemy więcej?
- grupa czy zespół? – diagnoza etapu funkcjonowania Waszego zespołu
- jaki zespół chcemy tworzyć – formułowanie celu na proces szkoleniowy,
- jakie zmiany mają być wprowadzone w ciągu najbliższych trzech miesięcy,
- czego potrzebujesz, żeby zmienić sytuację – analiza zasobów,
Zadanie do realizacji przed następnym spotkaniem: przeanalizowanie rozmów, które były trudne. Zanotowanie obserwacji: w jakim tonie odbywała się rozmowa, po czym można było poznać, że rozmówca słucha lub nie słucha, czego brakowało w zachowaniu swoim i rozmówcy.
Celem zadania będzie autorefleksja nad mechanizmami komunikacji w relacjach.
Informacje przygotowane przez uczestników zostaną wykorzystane w trakcie szkolenia podczas ćwiczeń.
Spotkanie 2
Moduł 2 – Komunikacja:
- analiza transakcyjna,
- zauważanie i integrowanie różnych punktów widzenia
- komunikacja werbalna i niewerbalna
- 5 poziomów słuchania
- kultura konstruktywnej obustronnej informacji zwrotnej,
- FUKO, czyli efektywna krytyka,
- praca z oporem i konfliktem.
Zadanie do realizacji przed następnym spotkaniem: przeanalizowanie swojego tygodnia pracy i w oparciu o obserwacje oraz informacje zwrotne przygotowaniu listy swoich mocnych stron (umiejętności, kompetencje, zachowania).
- Celem zadania będzie autorefleksja nad obszarem swoich najwyższych kompetencji.
- Informacje przygotowane przez uczestników zostaną wykorzystane w trakcie szkolenia podczas ćwiczeń.
Spotkanie 3
Moduł 3 – Budowanie synergii:
- autoprezentacja wszystkich uczestników,
- mapa kompetencji w zespole,
- mam-potrzebuje,
- budowanie mocnych partnerstw
- Wypracowanie zespołowych reguł współpracy
Podsumowanie procesu i określenie zobowiązań do realizacji:
- Co zacznę robić?
- Co przestanę robić?
- Co będę robić inaczej?
Po 2-3 tygodniach follow up z Liderem.
Dzięki programowi dowiesz się:
- Jak przy rozproszonej strukturze tworzyć warunki zarówno do wymiany informacji, dzielenia się doświadczeniami jak i budowania relacji
- W jaki sposób budować kulturę komunikowania informacji zwrotnych
- Jak tworzyć poczucie przynależności do zespołu
- Jak w zespole korzystać wzajemnie z zasobów i mocnych stron
Dlaczego proces przynosi efekty?
- Pracujemy na rzeczywistych wyzwaniach, z którymi zmagają się Team Liderzy oraz ich zespoły.
- Cele do pracy definiuje zespół uwzględniając cele organizacji.
- Odpowiedzialność za wybory i decyzje jest po stronie zespołu.
- Proces jest rozłożony w czasie co zwiększa skuteczność podejmowanych działań
- Podczas szkolenia proponujemy modele strategiczne i struktury oraz korzystamy z różnych umiejętności, aby poszerzyć perspektywę patrzenia na wyzwania, z którymi mierzy się zespół, nie mówimy, co jest dobrym rozwiązaniem, co nie, to nie trener podejmuje decyzje. Robi to zespół i to stanowi siłę całego procesu.
- Budujemy odpowiedzialność i zaangażowanie po stronie zespołu, który dzięki takiemu modelowi pracy, zaczyna się rozwijać i kształtować dobre nawyki.