Synergia w zespole. Budowanie efektywnej komunikacji

Cele programu:

  1. Integracja zespołu – lepsze wzajemne poznanie się oraz identyfikacja potencjałów każdego z uczestników szkolenia.
  1. Rozwój umiejętności prowadzących do zwiększenia efektywności komunikacji i budowania synergii w zespole, obejmujących:
  • wspieranie członków zespołu w rozwijaniu zachowań sprzyjających współpracy i rozwojowi zespołu
  • wykorzystywanie technik zespołowego rozwiązywania problemów
  • świadome korzystanie ze słów i języka ciała – tak, by osiągać określone cele komunikacyjne w relacji
  • komunikowanie swoich zasobów i gotowość do dzielenia się nimi ze współpracownikami
  • efektywne przekazywanie informacji zwrotnej,
  • zarządzanie swoimi komunikatami w sytuacjach konfliktowych,
  • poruszanie tematów ważnych i trudnych,
  • skuteczną komunikację i przepływ informacji
  •  

Proponowany format programu: 3 x 3,5 godzinne sesje szkoleniowe (w odstępie od 3 do 6 tygodni) lub 2 x 4,5 godzinne sesje (także w odstępnie od 3 do 6 tygodni).

Metodyka: program będzie prowadzony w sposób interaktywny i gwarantujący aktywność uczestników.

Stosowane narzędzia i metody:

  • elementy team coachingu,
  • ćwiczenia indywidualne i zespołowe,
  • studium przypadku,
  • wystąpienia,
  • inspiracja (teoria) poparta przykładami z życia,
  • dyskusja

Grupa docelowa: Grupa Regionalnych Kierowników Sprzedaży wraz z Liderem zespołu i osobami z działów wsparcia,  ok. 9 osób, 1 grup

Proponowany proces i program szkoleniowy

„Synergia w zespole. Budowanie efektywnej komunikacji”.

Przygotowanie do szkolenia – zadanie dla uczestników

Wraz z komunikacja o szkoleniu uczestnicy zostaną poproszeni o wykonanie zadania przed. Będzie ono polegało na przeanalizowaniu swojego tygodnia pracy i w oparciu o obserwacje przygotowaniu listy zadań, których wykonanie wymagało współpracy z inną osobą.

Celem zadania będzie autorefleksja nad obszarem swoich najwyższych kompetencji.

Informacje przygotowane przez uczestników zostaną wykorzystane w trakcie szkolenia podczas ćwiczeń.

Spotkanie 1

Moduł 1 – Kiedy grupa staje się zespołem

  • dlaczego niektóre zespoły i organizacje są tak skuteczne (a inne całkiem przeciętne)?
  • korzyści i zagrożenia pracy zespołowej
  • pięć dysfunkcji pracy zespołowej wg. Patrick Lencioni,
  • rywalizacja, kiedy jest zdrowa a kiedy szkodzi zespołowi?
  • synergia, czyli dlaczego razem możemy więcej?
  • grupa czy zespół? – diagnoza etapu funkcjonowania Waszego zespołu
  • jaki zespół chcemy tworzyć – formułowanie celu na proces szkoleniowy,
  • jakie zmiany mają być wprowadzone w ciągu najbliższych trzech miesięcy,
  • czego potrzebujesz, żeby zmienić sytuację – analiza zasobów,

Zadanie do realizacji przed następnym spotkaniem: przeanalizowanie rozmów, które były trudne. Zanotowanie obserwacji: w jakim tonie odbywała się rozmowa, po czym można było poznać, że rozmówca słucha lub nie słucha, czego brakowało w zachowaniu swoim i rozmówcy.

Celem zadania będzie autorefleksja nad mechanizmami komunikacji w relacjach.

Informacje przygotowane przez uczestników zostaną wykorzystane w trakcie szkolenia podczas ćwiczeń.

Spotkanie 2

Moduł 2  – Komunikacja:

  • analiza transakcyjna,
  • zauważanie i integrowanie różnych punktów widzenia
  • komunikacja werbalna i niewerbalna
  • 5 poziomów słuchania
  • kultura konstruktywnej obustronnej informacji zwrotnej,
  • FUKO, czyli efektywna krytyka,
  • praca z oporem i konfliktem.

Zadanie do realizacji przed następnym spotkaniem: przeanalizowanie swojego tygodnia pracy i w oparciu o obserwacje oraz informacje zwrotne przygotowaniu listy swoich mocnych stron (umiejętności, kompetencje, zachowania).

  • Celem zadania będzie autorefleksja nad obszarem swoich najwyższych kompetencji.
  • Informacje przygotowane przez uczestników zostaną wykorzystane w trakcie szkolenia podczas ćwiczeń.

Spotkanie 3

Moduł 3 – Budowanie synergii:

  • autoprezentacja wszystkich uczestników,
  • mapa kompetencji w zespole,
  • mam-potrzebuje,
  • budowanie mocnych partnerstw
  • Wypracowanie zespołowych reguł współpracy

Podsumowanie procesu i określenie zobowiązań do realizacji:

  • Co zacznę robić?
  • Co przestanę robić?
  • Co będę robić inaczej?

Po 2-3 tygodniach follow up z Liderem.

Dzięki programowi dowiesz się:

  • Jak przy rozproszonej strukturze tworzyć warunki zarówno do wymiany informacji, dzielenia się doświadczeniami jak i budowania relacji
  • W jaki sposób budować kulturę komunikowania informacji zwrotnych
  • Jak tworzyć poczucie przynależności do zespołu
  • Jak w zespole korzystać wzajemnie z zasobów i mocnych stron

Dlaczego proces przynosi efekty?

  • Pracujemy na rzeczywistych wyzwaniach, z którymi zmagają się Team Liderzy oraz ich zespoły.
  • Cele do pracy definiuje zespół uwzględniając cele organizacji.
  • Odpowiedzialność za wybory i decyzje jest po stronie zespołu.
  • Proces jest rozłożony w czasie co zwiększa skuteczność podejmowanych działań
  • Podczas szkolenia proponujemy modele strategiczne i struktury oraz korzystamy z różnych umiejętności, aby poszerzyć perspektywę patrzenia na wyzwania, z którymi mierzy się zespół, nie mówimy, co jest dobrym rozwiązaniem, co nie, to nie trener podejmuje decyzje. Robi to zespół i to stanowi siłę całego procesu.
  • Budujemy odpowiedzialność i zaangażowanie po stronie zespołu, który dzięki takiemu modelowi pracy, zaczyna się rozwijać i kształtować dobre nawyki.

Poznaj nasze inne szkolenia: