Zanim zaczniemy rozważać, co możemy zrobić, aby szybko się zregenerować i zyskać więcej energii, podzielmy zmęczenie na dwie kategorie. Pierwsza wiąże się z fizycznym zmęczeniem, druga z psychicznym przeciążeniem. Jeśli wracamy z pracy umysłowej, to prawdopodobnie jesteśmy przeciążeni poznawczo, lecz jeśli zostaliśmy w pracy po godzinach, nie zadbaliśmy o przerwy, a w nocy nie spaliśmy wystarczająco długo, to prawdopodobnie zmęczenie wynika zarówno z przemęczenia organizmu jak i przeciążenia psychicznego.

Niezależnie od tego, który rodzaj zmęczenia Cię dotyka, pamiętaj, żeby dbać o regularną regenerację. Zdarzają się jednak sytuację, gdy jesteś bardzo zmęczony, a czekają Cię kolejne obowiązki, których nie możesz zaniechać. Wtedy skorzystaj z poniższych wskazówek.

1. Zmień swoje postrzeganie zmęczenia

Badania pokazały, że przez to, jak oceniamy ile siły nam pozostało, jesteśmy w stanie manipulować naszym stanem. Toteż przez samą zmianę myślenia możemy zyskać trochę energii. Czasami wystarczy pomyśleć, że „Dużo się dzisiaj działo, ale jeszcze mam siłę i dam radę wykonać to, co zaplanowałem”.   Możesz wzmocnić ten efekt, przypomnij sobie sytuację, w której chciałeś odpuścić, ale znalazłeś w sobie siłę, aby zrealizować swoje zamierzenia np. po męczącym dniu w pracy poszedłeś na siłownię.

2. Zwiększ swoją motywację

Kolejnym sposobem na przezwyciężenie zmęczenia jest podniesienie swojej motywacji. Możesz to zrobić na kilka sposobów, jednym z nich jest przypomnienie sobie swoich głębokich pragnień i podjęcie działań mimo niedogodności. Pamiętaj:

Samodyscyplina to umiejętność wybierania tego, czego w głębi siebie chcesz najbardziej, nad to czego chcesz teraz.

Motywację wzmacnia również poczucie autonomii. Samodzielna decyzja o podjęciu działania korzystnie wpływa na motywację. Pamiętaj, że praktycznie w każde sytuacji jest więcej niż jeden powód, dla którego wykonujesz daną czynność i to Ty możemy zdecydować, którym z nich się motywujesz. Wybieraj te motywatory, które wynikają z Twoich celów i wartości.

3. Zmobilizuj swoje ciało

Wzrost siły woli nastąpi również, jeśli będziesz przez ok. minutę napinał swoje mięśnie. Będzie to dla Twojego organizmu sygnał, że jeszcze nie czas na odpoczynek. Jest to łatwa i szybka technika, więc warto ją wykorzystać, gdy czujesz zmęczenie.

4. Zadbaj o swoje potrzeby fizjologiczne

Wymagające zadanie zrealizujesz łatwiej, jeśli Twoje podstawowe potrzeby będą zaspokojone. Więc zanim zabierzesz się za działanie:  

Zjedz coś lekkiego, dzięki temu pozbędziesz się rozpraszających myśli o jedzeniu oraz utrzymasz stabilny poziom cukru we krwi.

Wypij szklankę wody, ponieważ pragnienie zaczynamy odczuwać przy utracie ok.2-3% nawodnienia, a już 1,5% odwodnienia negatywnie wpływa na sprawność intelektualną.

5. Drzemka

Możesz przeznaczyć 10 minut na przerwę?  Świetnie, w takim razie zastosuj drzemkę energetyczną, dzięki niej podniesiesz swoją efektywność od 40 do 100 procent. Taka drzemka to po prostu sen, tylko tak krótki, że nie zdążysz wejść w fazy snu głębokiego. Dzięki temu od razu po obudzeniu będziesz gotowy do pracy.

W wyjątkowych sytuacjach możesz skorzystać z drzemki, którą poprzedzisz wypiciem kawy. Kofeina zaczyna działać  w organizmie po ok. 30 minutach, więc nie utrudni Ci zaśnięcia, a po przebudzeniu efekt kawy i drzemki się skumulują. Tej metody nie warto stosować jeśli potrzebujesz energii wieczorem, ponieważ kofeina wolno rozkłada się w organizmie i może zakłócić Twój normalny sen.

6. Wzbudź w sobie pozytywne emocje

Według badań szybko regenerują nas pozytywne emocje np. radość czy wdzięczność, aby je w sobie wzbudzić możesz zapisać za co jesteś wdzięczny albo obejrzeć coś, co Cię rozbawi.

Innym sposobem na zyskanie energii jest krótka rozmowa, z bliską osobą. Ważne jednak, aby nie poruszać trudnych i angażujących tematów, bo zamiast wzmocnić twoje zasoby będziesz potrzebował z nich skorzystać.

7. Wybierz się na spacer

Świetnym sposobem na regenerację okazał się również krótki spacer, najlepiej wśród natury. Jeśli jednak nie masz możliwości wyjść na zewnątrz, to  samo patrzenie na zdjęcie krajobrazów również działa regenerująco. Możesz uwzględnić ten punkt, wybierając tapetę na swoich urządzeniach elektronicznych.

Zaplanuj teraz, z których punktów skorzystasz, gdy będziesz zmęczony, a nie będziesz miał zbyt wiele czasu na odpoczynek 😉

Więcej o tym, jak zarządzać sobą w czasie i planować skuteczny odpoczynek dowiesz się na szkoleniu „Zarządzanie sobą w czasie: planowanie, organizacja, efektywność i motywacja”.