Praca z domu może wymagać większej koncentracji. Jesteśmy w tym samym otoczeniu, które kojarzy się nam z aktywnościami czasu wolnego, życiem rodzinnym i odpoczynkiem. Dookoła nas znajduje się również wiele rozpraszaczy, na przykład ulubione książki czy telewizor. Zwłaszcza jeśli dopiero zaczynamy pracę zdalną lub przechodzimy na nią w większym wymiarze, warto świadomie zadbać o swoje skupienie i efektywność.

Zachowaj strukturę dnia

Postaraj się zachować taki sam porządek dnia, jaki obowiązywałby Cię w miejscu pracy. Ciało najczęściej jest przyzwyczajone do stałego codziennego rytmu i podążanie za nim ułatwi Ci koncentrację. Wstań o tej samej porze, co zwykle i wykonaj poranny rytuał przygotowania do pracy: weź prysznic, zjedz śniadanie, załóż biurowy strój itp.

Ważne jest również wcześniejsze zorganizowanie swoich zadań na dany dzień. Z przygotowanym planem trudniej będzie Ci się rozproszyć. Nie zapominaj uwzględnić w nim przerw. Udowodniono, że dla osobistej efektywności są one nie mniej ważne niż wykonywane obowiązki. Zorganizuj pracę w blokach najlepiej po około 1,5 godziny lub takich, które są dla Ciebie najbardziej adekwatne. Najbardziej wydajnym odpoczynkiem będzie aktywność odmienna od zawodowych obowiązków. Oznacza to, że jeśli pracujesz przed komputerem, w wolnym czasie lepiej byłoby wyjść na spacer niż oglądać serial.

Spraw, by sprzyjało Ci otoczenie

Otoczenie ma istotne znaczenie dla naszych możliwości skupienia uwagi. Wszystko, co niepotrzebne, może ją rozpraszać. Najlepiej byłoby zatem usunąć zbędne przedmioty z pola widzenia. Miejsce do pracy, jakie wybierzesz, również może wspierać Cię w wykonywaniu zadań. Przykładowo złożoną ofertę dla klienta łatwiej będzie przygotować siedząc przy biurku niż leżąc na kanapie.

Zadbaj o to, by Twoi domownicy zauważali, że mimo przebywania w domu jesteś zaangażowany w pracę. Określ czas, w którym masz przerwy, wtedy możesz się z nimi komunikować. W zależności od swoich możliwości zaadaptuj na domowe biuro jedno z pomieszczeń lub kącik w mieszkaniu. W efektywnej pracy może Ci także pomóc wyłączenie prywatnego telefonu, zredukowanie powiadomień lub czasowe zablokowanie dostępu do wybranych stron w Internecie (takich jak portale mediów społecznościowych).

Znajdź sposób na trudniejsze chwile

Jeśli nie potrafisz skupić się w domu i zamiast pracować, spędzasz czas na mało produktywnych aktywnościach, spróbuj zmienić otoczenie. Przebywanie w miejscu, które nie kojarzy nam się jednoznacznie z czasem wolnym zdecydowanie pomaga umysłowi skupić się na tym, co ważne. Jeśli to w Twojej sytuacji możliwe, poszukaj specjalnie przeznaczonej do pracy zdalnej przestrzeni.

Jeśli mimo prób przygotowania się do pracy zdalnej i zadbania o swój komfort nadal widzisz, że zegar tyka, a Ty nie posuwasz się naprzód, wykonaj taktykę małego pierwszego kroku. Możesz z góry określić czas, jaki na niego przeznaczysz – przykładowo jedynie kilka minut. Zgodnie ze znanym w psychologii efektem Zeigarnik rozpoczęcie zadania powoduje naturalną skłonność naszego umysłu do jego domknięcia i zakończenia.

Innym sposobem może być wyznaczenie na dany dzień kilku najważniejszych zadań. W pierwszej kolejności skup swoją uwagę na tym, by zrealizować priorytety. Jeśli Ci się uda, Twoja satysfakcja wzrośnie i zwiększy Twoją motywację do pracy nad innymi obowiązkami.

Jeżeli chcesz popracować nad swoją organizacją czasu umów się na konsultację indywidualną lub na szkolenie.