Szkolenie
Skuteczne rozwiązywanie konfliktów.
"Po burzy pogoda" czyli pozytywna moc sytuacji trudnych
- Termin: 21-23.06.2022 r.
- Miejsce: Gdańsk
- Cena: 2200 PLN netto/ za osobę
Opis szkolenia:
Porozumienie oszczędza czas i pieniądze jednak doświadczenie pokazuje, że praktycznie niemożliwe jest funkcjonowanie bez sytuacji spornych. Na szczęście konflikt, właściwie zarządzany może mieć pozytywną moc. Prawdziwe może być powiedzenie: „Po burzy pogoda, a po kłótni zgoda”. Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się jak konstruktywnie reagować na konflikt, w jaki sposób budować komunikację, jak zwiększyć efektywność relacji, a także opanują techniki i metody zarządzania i rozwiązywania konfliktów.
Program warsztatu:
1) Geneza i „cykl życia” konfliktów
- Najczęstsze źródła konfliktów, umiejętność ich rozpoznawania
- Rodzaje nieporozumień. Jak umiejętnie rozpoznawać typ konfliktu?
- Koło konfliktów Christophera Moor’a
- Konflikt konstruktywny i destruktywny- w czym tkwi różnica?
- Dziewięć poziomów eskalacji konfliktów wg F. Glasla
- Zagrożenia płynące z nieporozumień
- Pozytywna moc sytuacji trudnych
2) Osobowość – jak różnice między nami wpływają na konflikty w zespole?
- Typologie osobowości a powstawanie sporów
- Co mój typ osobowości mówi o tendencji wchodzenia w konflikty?
- Autodiagnoza- z jakimi ludźmi najłatwiej i najtrudniej mi współpracować?
- Kompetencje wspierające „pozytywne” rozwiązywanie konfliktów
- Empatia- rozpoznawanie potrzeb i stanów innych ludzi w sytuacjach trudnych
- Zarządzanie emocjami i stresem: umiejętność wyciszania silnych odczuć w celu usprawnienia komunikacji i zapobiegania eskalacji konfliktów
3) Dobra komunikacja to podstawa
- Jasno i prosto, czyli zasady działania sprawnej komunikacji
- Komunikacja werbalna i niewerbalna, co należy o niej wiedzieć?
- NVC -Komunikacja bez przemocy wg. M.Rozenberga
- Konstruktywna komunikacja w biznesie, czyli jak „zarządzać po ludzku”?
- Delegowanie, wyrażanie krytyki i przekazywanie trudnych informacji
- „Jeźdźcy apokalipsy”, czyli toksyny w codziennej komunikacji
- Poziomy komunikacji – jak ich zrozumienie wpływa na natychmiastową poprawę komunikacji
4) Efektywne zarządzanie konfliktem
- Dlaczego brak konfliktu często stanowi problem, czyli o pozornej harmonii i braku zaufania w zespole
- Prawdziwe przyzwolenie na konflikt i podsycanie konfliktu
- Różne podejścia do konfliktu- Model Thomasa-Kilmanna
- Mechanizmy tworzenia się i przebiegu konfliktu Wspólne określenie zasad konfliktu w zespole, jako metoda zarządzania sytuacjami trudnymi
- Model góry lodowej, co „pod powierzchnią” na znaczenie
- Pięć dysfunkcji pracy zespołowej wg P. Lencioniego (objawy i praktyczne metody na ich przezwyciężanie)
5) Rozwiązywanie konfliktów
- Diagnoza konfliktów na podstawie modelu intensywności i częstotliwości konfliktu
- Przeszkody w rozwiązywaniu konfliktowych zagadnień
- Diagnoza stylu rozwiązywania konfliktów: Jak radzisz sobie w sytuacjach konfliktowych
- Sposoby zarządzania konfliktem w zespole – scenariusze rozwiązywania konfliktów
- Wykorzystanie konfliktów do rozwoju zespołu i jednostki
- Kreatywne podejście do konfliktu, czyli poszukiwanie konstruktywnych rozwiązań: metoda pytań coachingowych, metoda – 6 kapeluszy De Bono, metaplan.
- Ćwiczenia rozwijające umiejętność kierowania konfliktem
6) Narzędzia, techniki i środki wspierające konstruktywne rozwiązywanie sytuacji trudnych
- Mediacje, facylitacje– kiedy są niezbędne? Zasady jak je prowadzić?
- Negocjacje- najważniejsze techniki
- Postawa asertywna, czyli jak funkcjonować pomiędzy uległością a agresją?
- Informacja zwrotna jako narzędzie naprawiania relacji w sytuacjach trudnych
- Techniki wywierania wypływu i obrona przed manipulacjami
- Sztuka milczenia i dyplomacji.
W celu zaangażowania uczestników, wzmocnienia i przyspieszenia procesu uczenia, podczas warsztatów stosowane są różnorodne metody warsztatowe:
- ćwiczenia i symulacje praktyczne
- grupowe dyskusje moderowane, burze mózgów
- prace w małych grupach, ćwiczenia w parach
- możliwość nagrywanie scenek
- gry symulacyjne
- mini wykłady
- interesujące prezentacje multimedialne, filmy, scenki obrazujące omawiane zagadnienie
- studia przypadków (analiza przypadków z praktyki biznesowej)
- testy, quizy i kwestionariusze
- feedback trenera
- omówienia trenerskie i wyciąganie praktycznych wniosków.
Harmonogram:
Dzień I 21.06.2022 r.
Sesja I godz. 16:30-18.00
Dzień II 22.06.2022 r.
Sesja II godz. 09:00-13.00
Lunch godz.13.00-14.00
Sesja III godz. 14:00-18.00
Kolacja godz.18.00-19.00
Dzień III 22.06.2022 r.
Sesja IV godz. 09:00-14.00
Cena obejmuje:
Przygotowanie merytoryczne i przeprowadzenie warsztatów:
- Przeprowadzenie analizy potrzeb szkoleniowych
- Przeprowadzenie warsztatów
- Materiały szkoleniowe dla każdego uczestnika
- Imienne certyfikaty
- Wynajem sali szkoleniowej
- Pełne wyżywienie podczas warsztatów